Brändit kamppailevat tiiviisti markkinaosuuksista

Uusi Millennial-sukupolvi muuttaa maailmaa jokainen päivä. He eivät välttämättä tee sitä tietoisesti osoittamalla mieltä kaupunkien kaduilla poliittisesti vaan enemmän heidän oman arvomaailman valintojen kautta. Tämä erilainen arvomaailma haastaa myös yritykset kilpailemaan uuden kasvavan kuluttajakunnan rahoista. Nimittäin tämän päivän nuorten aikuisten kulutustottumukset ovat radikaalisti erilaisia kuin esimerkiksi heidän vanhempien. Mitä tämä merkitsee brändeille ja yritysten markkinointi strategioille?

Valintojen vapaus

IT-vallankumouksen myötä ihmisillä on käsissään mieletön määrä tietoa, jonka avulla meidän on helpompaa tehdä valintoihin liittyviä päätöksiä. Voimme esimerkiksi vertailla vakuutuksia, keittiökalusteita, ruoka-aineksia ja tehdä ostoksia muutamalla “pyyhkäisyllä”. Näin ollen yrityksien on pitänyt muuttaa omia operatiivisia malleja päästäkseen Millennial-sukupolven suosioon. Rehellisesti sanottuna modernin ajan nuoret aikuiset eivät ole merkki- tai brändi uskollisia. Näin ollen suurten brändien kannalta uusi sukupolvi luo varsin mielenkiintoisia haasteita. Huolimatta siitä, minkä merkkinen puhelimesi on, netin parhaat pokerihuoneet avautuvat varmasti.

Tiukat markkinat, pienet nimet

Yksi esimerkki pienestä brändistä, joka onnistui haastamaan oman alan jättiläiset löytyy Yhdysvaltojen urheiluväline-alalta. Under Armor-brändi tunnettiin aikanaan pienenä tekijä, jonka tuotteita myytiin lähinnä tavarataloissa. Alan jättiläiset Nike, Adidas, Puma ja muut hallitsivat urheiluväline alaa vankalla otteella eikä muille brändeille löytynyt markkinarakoa. Under Armor onnistui saamaan jalan oven väliin markkinoimalla käytännöllisiä urheiluvaatteita hyvällä hinnalla. Markkinointistrategisesti Under Armor sijoitti tehokkaasti myös keulakuviin, jotka toivat lisää näkyvyyttä. Esimerkiksi käyttämällä NBA-tähti Steph Currya, aikana jolloin hän nousi parrasvaloihin haastamaan Nike keulakuva LeBron Jamesia, Under Armor onnistui kaappaamaan varsin merkittävän markkinaosuuden.

Isot markkinat, pienet nimet

Paradoksaalista kyllä, mutta mitä enemmän markkinat laajenevat globalisoitumisen myötä sitä tiukemmin suuret brändit joutuvat kilpailemaa uusien brändien kanssa. Kuuluisat brändit menestyvätkin paremmin uusilla markkinoilla (Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka) kun taas pienet yritykset pärjäävät länsimaissa, missä ihmiset, ja erityisesti nuoret ihmiset saattavat olla kyllästyneitä isojen brändien tarinoihin ja vanhoihin ideoihin. He suosivat pienien brändien rohkeutta kokeilla uusia tapoja.

Pienpanimot

Suomalaiset tykkäävät juoda olutta. Tämä on tosiasia oli kyseessä sitten vanhat ikäluokat tai Millennial-sukupolvi. Suomen suuret olutbrändit nauttivat monopoliasemasta lähinnä valtion alkoholi- ja kilpailupolitiikan takia. Hyväksi onneksi EU-kilpailulaki mahdollistaa myös pienpanimoille istumapaikan Suomen olutbrändien välisessä kilpailussa. Ja koska Millenial-sukupolvi ei ole brändiuskollinen kuluttajakunta, he ovat erittäin avoimia kokeilemaan uusia tuulia myös oluen suhteen. Pienpanimot houkuttelevat nuoria kertomalla aidon bränditarinan sekä tarjoavat enemmän räätälöityjä vaihtoehtoja, joita suuret brändit eivät välttämättä pysty tarjoamaan.

Mikä hienointa, nuoret aikuiset ymmärtävät vihdoin ja viimein vapaiden markkinoiden tärkeyden terveen kilpailun ja kasvun luomisessa.